Rámcový program

1) Denní harmonogram

7.30 – 8:30 předávání dětí
9:00 – 9: 15 ranní kruh u Hájenky (přivítání, píseň, reflexní kolečko - sdílení pocitů)
9.15 -9.30  rytmická část (říkadla, písničky, tanečky)
9.30-10.00  svačina (přinesená z domova), motivační příběh k následující aktivitě
10.00-11:45  pobyt v lese (např. prolézačky z klád, stavění hliněné pece, domečků 
z proutí, zeleninová a bylinková zahrádka, práce se dřevem, výroba jednoduchých hudebních nástrojů z přírodnin, sledování životních cyklů zvířat, rostlin, péče o přírodu - čištění studánek, land art, a jiné.)
11:45 -12.00 návrat do Hájenky, převlékání, hygiena, příprava na oběd
12.00-12:30  oběd
12:30 -12:45 úklid po obědě
13.00-14:00 pohádka a polední klid v ložnici. Pro nespící děti zajištěna relaxace a samostatný program, zahrnující případně také předškolní výchovu
14:00 – 15:00
odpolední program (při příznivém počasí uskutečňovány venku na zahradě Hájenky): tvořivé práce, dramatická výchova, muzicírování, pohybové aktivity, atp.)
15.00 – 15:30   společná příprava svačiny, svačina
15:30 – 16:30  volná hra
16.30 ukončení aktivit Dětského klubu Hájenka

Odpolední předávání dětí se uskutečňuje v době od 14 hod průběžně celé odpoledne.
Odpoledních aktivit se mohou rodiče po dohodě s pedagogem účastnit společně s dětmi.  

2) Roční rytmus 


Září – období Michaelské slavnosti – uvědomění si významu podzimu jako období sklizně a počátku procesu odumírání života v přírodě. Svatý Michael jako symbol boje s těmito silami ( odvaha, statečnost, schopnost čelit překážkám a nebezpečí ).
Činnosti směřující k posilování vůle, odhodlání a odvahy, schopnosti čelit obtížím, prožitek sklizně:
-         Básně a písně s motivy kamene, železa, nebo plodů a sklizně
-         Vydatný pohyb venku, běh, překonávání překážek  a terénních nerovností, lezení do výšky
-         Sbírání a mletí obilí na mlýnku, první pečení chleba, zpracování zeleniny a příprava michaelské polévky, sklizeň podzimních plodů
-         Pohádky vyjadřující souboj, odvahu k překonání sil zla
-         Michaelská slavnost

Říjen – období vrcholícího podzimu – motiv ukončeného cyklu, prožitek uspokojení z překonaného strachu, nálada harmonie a zklidnění.
Činnosti prohlubující zážitek podzimu, procítění v barvách, práce s přírodninami,  příprava zahrady na zimu.
-         Básně a písně s motivy podzimu a skřítků
-         Práce uvnitř i venku – šití skřítků z plsti a ovčí vlny, péče o záhony – rytí, úprava cestiček
-         Vysazení stromu ( Den stromu ), sběr přírodnin v lese
-         Barevné kompozice z listů a přírodnin, v dílně výroba draků a zvířátek z kaštanů nebo šípků
-         Pohádky o skřítcích, o silách působících v Zemi

Listopad – období Martinské slavnosti – prožitek zkracujícího se dne prostřednictvím tradičních lidských činností uprostřed kruhu blízkých lidí, prožitek vzájemnosti. Svatý Martin jako symbol lidského soucítění, vzájemné pomoci a úcty.
Prožívání společenství, tepla v lidských vztazích:
-         Básně a písně s motivem světla a lucerniček
-         Činnosti v kruhu kamarádů – tkaní na rámu, vyšívání lýkem do březové kůry, praní a česání ovčí vlny, výroba martinských lucerniček a světýlek z dýní, závěsné pohyblivé objekty z přírodnin nebo papíru, venku hrabání listí
-         Pohádky s motivem dělení, obdarování
-         Martinská slavnost

Prosinec – období Adventu a Vánoc – prožitek nálady adventního času s jeho aspekty ( zamyšlení, cesta k porozumění druhému člověku, vnitřní ztišení jako prostor pro druhého ). Vánoce jako symbol nového života po období odumření ( návrat Slunce, zrození světla z temnoty noci ).
Nálada očekávání a tajemství, ztišení se, činnosti podporující myšlení – cvičení jemné motoriky, úklid:
-         Nastolování řádu a pořádku ve věcech
-         Básně a písně s adventním obsahem a později vánoční koledy, vyprávění a poslechové činnosti
-         Pečení cukroví, výroba vánočních přání, ozdob a řetězů ze slámy, drobné dárky, dětská vánoční hra, hádanky
-         Postupné budování jesliček ( po týdnu: minerály, rostliny, zvířata, lidé )
-         Poslech adventních příběhů, pohádky s motivem očekávání
-         Adventní slavnost

Leden – období „ nového léta „ – při tříkrálové slavnosti doznívání zážitku Vánoc ( k motivu pastýřů symbolizujících cítění se pojí kvalita myšlení – moudrost králů ), ukončení vánočního období slavností světla. Nový rok jako symbol optimismu a nové perspektivy.
Činnosti podporující náladu optimismu a radosti z naplněného očekávání :
-         Barevné mozaiky a mandaly, navlékání skleněných korálků, vločky z hedvábného papíru, výroba kalendářů – plánování budoucích činností, odlévání svíček ze včelího vosku, krmení ptáků a lesních zvířat
-         Básně a písně o zimě
-         Pohádky s perspektivou a pohledem na vlastní možnosti
-         Slavnost Tří králů

Únor – období  masopustu – prožitek vrcholného období zimy v jeho tradičním pojetí jako období začátku pronikání životních sil z nitra Země na povrch. Masopust jako symbol živelnosti a tělesnosti, opaku adventního ( duchovního ) období – cesta sebevyjádření, seberealizace.
Nastolení nálady nasycenosti, pocitu dostatku ( hodování ) a radosti, podpora nápadů a experimentování, prožívání různých rolí, soutěžení :
-         Básně a písně o zvířátkách, masopustní říkadla, zvukové experimenty – hra s tóny i rytmem
-         Dramatizace příběhů, vyrábění masek a papírových panáků, smažení koblih
-         Pohádky s motivem hojnosti nebo s náladou působení skrytých procesů v přírodě
-         Masopustní průvod

Březen – období příchodu jara – nálada probuzení, čerstvosti, činorodé práce a tvoření, postupné přesouvání většiny aktivit ven
Zahájení prací na zahradě, pozorování probuzené přírody, pohyb, tradiční dětské činnosti a hry jako symbol radostnosti, činorodosti a nových sil, vítání jara:
-         Básně a písně o jaru
-         Práce na zahradě – úprava záhonů, vysévání semen, splétání proutků, otloukání píšťalek, cvrnkání kuliček, výroba ptáčků z ovčí vlny, těsta, zážitky s vodou
-         Pohádky vyjadřující životní sílu a odhodlání
-         Jarní slavnost  - vynášení Morany ( smrtky )

Duben – období Velikonoc – pomocí rytmizace a opakování nalezení vnitřního řádu v období všeobecného vnějšího pohybu a změn v přírodě ( rašení, bujení ). Velikonoční zajíc jako symbol altruismu, vejce jako symbol nového života, proutí jako symbol proudící životní síly.
Prožitek Velikonoc jako tajemství nového života a snahy o novou kvalitu prožívání:
-         Básně a písně s velikonoční tématikou, velikonoční koledy
-         Zdobení velikonočních kraslic, pečení tradičního velikonočního pečiva, rytmizace říkadel, úklid vnitřních prostor, jejich nové ztvárnění
-         Pohádky s motivem odpuštění, obětování, altruismu
-         Výlet na farmu

Květen – období svatodušních svátků – letnic – navázání na předchozí období prožitím vztahu k nejbližší osobě ( Svátek matek ), starosti o ni, pocitu péče o ni, poděkování. Otevírání studánek – královničky jako symbol uvolnění ozdravných sil země vnitřním očištěním, pták jako symbol svobodného ducha a svobodné vůle.
-         Básně a písně o maminkách nebo vztahu k někomu blízkému nebo se vztahem k otevírání studánek
-         Vyrábění drobných dárků pro maminky, výroba lodiček z kůry stromů nebo větrníků, sbírání bylin, holubičky z papíru nebo včelího vosku, pečení svatodušního koláče
-         Pohádky vyjadřující motivy probuzení, osvobození, sebeuvědomění
-         Slavnost otevírání studánek
           
Červen – období svátku svatého Jana – prostřednictvím sběru léčivých bylin a péče o zahradu a své okolí je prožívána síla vrcholícího období léta v jeho plnosti forem před počátkem působení sil útlumu v přírodě. Svatý,  Jan jako symbol zralosti a obratu – kvalitativní změny v přírodě i v nitru člověka ( nejen já, ale i druzí ).
Nálada obratu, proměny:
-         Básně, pohybové hry a písně s letní tematikou ( motivy tance, ohně, slunce – byliny, víly )
-         Lisování rostlin, vytváření herbáře, pletení věnečků, pečení svatojánského koláče
-         Pohádky o vílách, čarování, slunci, moci přírodních sil.

      pozn.: Roční rytmus Dětského lesního klubu Hájenka vychází z Vzdělávacího programu waldorfské mateřské školy (autorka Táňa Smolková).